Blog

#digitalizace

Ve veřejné správě se v posledních letech objevují trendy otevřít se více směrem k občanům, a to mimo jiné prostřednictvím digitalizace. Jednou z prvních vlaštovek v oblasti sociální péče je Městská část Praha 7, která si nechala vytvořit nový online systém umožňující digitalizovanou sociální péči. Jak může městům digitalizace systémů sociální péče pomoci, jaké skýtá možnosti a jak vypadala příprava konkrétního řešení na Praze 7? To v textu níže popisuje náš odborník Radim Lokos a radní pro sociální politiku Prahy 7 Jakob Hurrle. Digitalizace systémů sociální péče přináší dva velké benefity. Otevření do jisté míry neprůhledného sociálního systému lidem, kteří se tak daleko snadněji dozvědí, o co všechno mohou zažádat a jaké jim sociální systém nabízí možnosti. A mnohem lepší a snazší provázanost a koordinovanost jednotlivých úředníků a sociálních pracovníků. Z nového systému tak budou profitovat občané i úřad. Přesně tak uvažovali i na Praze 7. „Pokud chceme občanovi v nouzi efektivně pomáhat, je potřeba dobře znát jeho situaci a mít možnost práci různých odborů a aktérů koordinovat. Není nic horšího než úřad, který posílá občana z jednoho oddělení do dalšího, všude se ho ptají na stejné věci, a nakonec může na jednu otázku dostat několik nesourodých odpovědí. Radnice Prahy 7 se proto snaží dlouhodobě podporovat koordinaci a spolupráci mezi odbory,“ říká k tomu tamní radní pro sociální politiku Jakob Hurrle.

Jak to všechno začalo

Radnice zároveň chtěla, aby občané mohli být v sociální oblasti aktivnější při řešení vlastního případu. Aby si mohli založit a spravovat svoji kartu klienta přes webové rozhraní, poptávat nabízené služby a sledovat stav svých požadavků. A tak Praha 7 začala uvažovat o vytvoření nové online aplikace, která by toto všechno umožnila. Výsledkem bylo vypsání veřejné zakázky na aplikaci CaseMan. Tu vyhrála naše firma Meta IT a pustili jsme se tak do práce. Každý týden po dobu téměř jednoho roku jsme s Prahou 7 konzultovali podoby jednotlivých částí celého digitalizovaného systému. Nyní je aplikace dokončená, probíhají školení pracovníků a chystá se oficiální spuštění. Úkolem pro vývojáře bylo vytvořit systém, který by nabízel výrazně více funkcí než stávající „státní“ aplikace, kterou musejí všechny sociální odbory po celé České republice používat kvůli tomu, aby jejich pověřené obce obdržely příslušné úhrady od státu. Tato poněkud zastaralá aplikace je omezena například tím, že přístup do ní je umožněn striktně jen sociálním pracovníkům, tedy zaměstnancům, kteří splňují vzdělání dle zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách. V mnoha případech ale občan v nouzi nekomunikuje s městskou částí jenom přes sociální odbor, ale i přes jiné odbory, instituce a neziskové organizace, jejichž pracovníci přístup do zmíněné „státní“ aplikace nemají, případně udržují vlastní systémy evidence. Příkladem může být klient sociálního odboru, který je zároveň nájemníkem v sociálním bytě. Dlužník, který oslovuje právní odbor kvůli úpravě splátkového kalendáře. Nebo cizinec, který udržuje kontakt s radnicí primárně přes pracovníka pro cizince a národnostní menšiny. Rovněž také klienti pečovatelského centra městské části v seniorském věku, kteří se mohou obrátit na sociální odbor s prosbou o pomoc při vyřízení žádosti o příspěvek na péči.

Interní část aplikace

Právě i ve všech těchto případech má nová aplikace pomoci. Přístup do ní není omezen jen na sociální pracovníky, do CaseManu může vstupovat každý relevantní aktér v oblasti sociální péče. Zároveň je ale striktně zajištěna důvěrnost dat –⁠ pokud do systému zadáváte citlivé údaje, zároveň nastavíte, kdo je může vidět. Například řidič speciálního taxíku vozící seniory k lékaři se tak v systému dostane pouze k údajům o tom, zda daný člověk má nárok využívat jeho službu. Nedozví se nic o jeho zdravotním stavu ani nezíská další citlivé informace. První částí systému CaseMan je část interní, pro úředníky, sociální pracovníky a další poskytovatele péče. Ti v aplikaci vidí, které služby daný občan využívá, a mohou mu nabídnout další. Také zde mají k dispozici kontakt na rodinné příslušníky klienta. Interní část aplikace výrazně zjednodušuje administrativní úkony uvnitř úřadu, zlepšuje předávání informací a řízení komplikovanějších procesů, které vyžadují zapojení různých odborů. Příkladem může být problematika sociálního bydlení, která vyžaduje rychlou výměnu informací a plynulou spolupráci mezi Kontaktním místem pro bydlení, sociálním odborem, bytovou komisí, odborem majetku, právním odborem, městskou správcovskou firmou a – v případě bytů zvláštního určení – pečovatelským centrem.

Konec zdlouhavým e-mailům a telefonátům

Pracovníci městské části již nebudou muset vše řešit přes telefonáty, e-maily a osobní schůzky, kde nelze vyloučit, že se nějaká důležitá informace ztratí. Odpovědi na otázky typu „Proběhlo místní šetření u klienta Jana Nováka? Víme, zda plní domluvený splátkový kalendář? A kdo řeší doučování pro jeho dítě? Víme, jestli to dítě na doučování vůbec chodí? A máme už vyjádření úřadu práce kvůli jeho žádosti o mimořádnou pomoc či jiné příspěvky a dávky?“ bude možné zjistit několika kliknutími v nové aplikaci. Kromě těchto výhod a ušetřeného času úředníků aplikace také zmenší chybovost, nabídne zasílání notifikací a nadřízeným umožní lépe zanalyzovat, kdo z úředníků odvádí jak kvalitní práci. Ambice projektu CaseMan ovšem překračují hranice úřadu: moderní pojetí sociální práce v obci vidí sociálního pracovníka jako „manažera případu“, který poskytne občanovi odborné poradenství a zapojí do řešení problému i aktéry mimo radnici. Může se jednat o profesionální sociální služby, ale i o rodinné příslušníky nebo sousedy. Aplikace CaseMan má potenciál i tento proces ulehčit. Pokud občan souhlasí, může sociální pracovník jako „manažer případu“ zpřístupnit spolupracujícím organizacím vybrané informace o klientovi, které jsou potřeba pro řešení jeho problémů. Pro klienta tak odpadá potřeba na různých místech předkládat neustále stejné dokumenty či vysvětlení a manažer případu má možnost získat zpětnou vazbu pro plánování dalších kroků.

Veřejná část aplikace

Tím se dostáváme i k veřejné části systému CaseMan dostupné na webu Caseman.praha7.cz. Tam si může kdokoliv z občanů Prahy 7 zřídit profil a zažádat si o dostupné sociální služby jako denní stacionář, odvoz k lékaři a podobně. Seniorům samozřejmě mohou se vším pomoci například jejich mladší příbuzní. Odpadá tak zbytečné obíhání úřadů a vyplňování sáhodlouhých formulářů. Výrazně se rovněž zvedne informovanost o dostupných službách. Pokud bude žádosti vyhověno, úředníci mohou občanovi v aplikaci rovnou navrhnout a naplánovat konkrétní časy, kdy bude služba poskytována. Dalším konkrétním příkladem využití nové aplikace je žádost o zapůjčení kompenzační pomůcky. Dříve bylo vše zapotřebí řešit zdlouhavě v několika krocích e-mailem nebo telefonicky. CaseMan umožňuje zájemci o pomůcku rovnou vidět nabídku pomůcek i s vyobrazením a popisem a zároveň dostupnost pomůcky. Klient zde také může bezpečně zadat své osobní údaje potřebné k podkladům pro smlouvu. Systém rovněž pohlídá, dokdy je třeba pomůcku vrátit. Využívání systému je v začátcích, Praha 7 chce jeho aplikaci postupně rozšiřovat i do dalších oblastí, kde to přinese benefity. Například půjde o aktivity týkající se problematiky bezdomovectví a podporovaného zaměstnání. Platforma je ale univerzálně portovatelná na další služby, takže v budoucnu do ní bude možné přidat například dovážku nákupů a podobně. Rovněž bude řešen pomocí skriptu souběh se stávající „státní“ aplikací, aby pracovníci úřadu nemuseli některé údaje zadávat dvakrát do obou systémů. Praha 7 je v takto rozsáhlé digitalizaci sociálních služeb průkopníkem, ale o problematiku a aplikaci obdobného systému už se postupně začínají zajímat i další města a městské části.

#automatizace #digitalizace

Digitalizace proniká do řady oborů lidské činnosti a stranou nezůstaly ani bezpečnostní schránky. Drtivá většina poboček bank v Česku však digitální novinky v této oblasti zatím příliš nevyužívá. Opakem jsou nebankovní pronajímatelé bezpečnostních schránek, kde je vše založeno na prakticky stoprocentní automatizaci a robotizaci. Na jaká konkrétní řešení můžeme v této oblasti narazit a jakými trendy se mohou inspirovat bankovní pronajímatelé schránek? Vejdete do postmoderně působícího prostoru, který jako by vypadl z nějakého sci-fi filmu. Minete recepci, pomocí magnetické karty si otevřete bezpečnostní turnikety, dojdete do uzavřeného boxu k panelu s číselníkem. K němu znovu přiložíte kartu, vyťukáte svůj PIN a následně přiložíte palec na snímač. Robotický dopravník dole v zabetonovaném podzemním trezoru automaticky identifikuje vaši bezpečnostní schránku, vyveze ji nahoru a umístí ji na stolek přímo před vás. Přijít sem můžete v jakoukoliv denní i noční hodinu a za celou dobu nemusíte s nikým promluvit ani slovo. Že je to hudba daleké budoucnosti? Ne, přesně takhle to už dnes funguje u jednoho brněnského nebankovního pronajímatele bezpečnostních schránek, pro nějž jsme zajišťovali softwarové řešení. Porovnejte si to s procesem, jaký je dodneška praktikován v řadě bank. Přijdete tam během otevírací doby pobočky. Než jdete ke schránce, musíte prokázat svoji totožnost a podepsat návštěvní lístek v souladu s podpisovým vzorem. Čekáte, až u bezpečnostních schránek nikdo nebude. Pracovník pobočky s vámi potom sejde dolů do trezoru. Oba svým klíčem otevřete schránku. Teprve potom můžete manipulovat s jejím obsahem. Nepružný a zdlouhavý systém, nekomfortní pro klienta i pro pracovníky banky. Dá se předpokládat, že i v bankách se budou postupem času stále častěji prosazovat digitalizovaná řešení. Na jakých dalších principech tedy tato řešení fungují? Digitalizované systémy schránek bývají z bezpečnostních důvodů založeny na dvou oddělených serverech, aby bylo minimalizováno riziko útoku hackerů, zavirování a podobně. Jeden ze serverů spravuje systémy identifikace klienta, druhý samotný systém schránek uložených v podzemí obsluhovaný robotem. Všechna data jsou šifrována. Do podzemí nikdo nechodí, klienti ani personál. Vše zajišťuje pouze robot. Zřízení schránky i její správa ze strany klienta probíhá online, rozhraní vypadá podobně jako u e-shopu. Předložení dokladu při osobní návštěvě je nutné jen úplně na začátku poté, co si schránku na webu pronajmete. Pak už se doklad prokazující totožnost nikdy nepředkládá a s nikým není potřeba komunikovat. Vlastně se vše trochu podobá automatizovaným výdejním boxům Alzy či Zásilkovny, jen samozřejmě s mnohem vyššími bezpečnostními standardy. Velmi pečlivě je nastaven a zajištěn také systém rušení schránek, protože kdyby obsluha někomu schránku smazala omylem, systém by ho už při příští návštěvě neidentifikoval a nemusel by se ke svým věcem dostat. Vše je tedy nastaveno tak, aby k tomu nemohlo dojít, a zároveň bylo zajištěno maximální soukromí a anonymita. V Česku zatím takto plná digitalizace bezpečnostních schránek funguje jen u několika málo poskytovatelů v Praze a u jednoho v Brně. Ti měli výhodu, že své systémy stavěli prakticky na zelené louce, byť v některých případech v trezorových prostorách bývalých bank. Nicméně i bankám by se dalo poradit, aby alespoň některé možnosti, které digitalizace nabízí, do svých systémů bezpečnostních schránek zavedly. Přinese jim zvýšení bezpečnosti, úsporu personálních nákladů a v neposlední řadě lepší klientský zážitek pro jejich zákazníky.

#digitalizace #zemědělství

Po malebném poli projíždí na horizontu inteligentní zemědělská technika bez řidiče. Funguje podle GPS a analýzy digitálních dat, sama si podle nich vyhodnocuje, kde je potřeba aplikovat kolik hnojiv či herbicidů. Zároveň bere v úvahu i nejnovější předpověď počasí. V poli jsou zapíchané senzory vyhodnocující sílu osvitu v daném místě, množství srážek, nasycení půdy vodou a složení živin v konkrétním sektoru pole. Systém doplňují drony, které se občas proletí nad polem, a zdarma dostupné obrazové záznamy z družic. Farmář či agronom družstva ovládají veškeré dění na poli z tabletu a na základě spousty dostupných dat si mohou kdykoliv prostudovat stovky statistických údajů či analýz, na jejichž základě se rozhodnou pro další strategii. Že je něco takového v českém zemědělství utopistická sci-fi realizovatelná nejdříve za sto let? Ne tak docela. Všechny popsané technologie jsou již nyní buď k dispozici k praktickému využití, nebo jsou hodně daleko v procesu výzkumu a vývoje. V zemědělství stejně jako v řadě jiných oborů běží digitalizace na plné obrátky. Jinou otázkou je, kdy začneme tyto technologie běžně vídat na českých polích, na kterých zatím často jezdí 40 let staré traktory, které si mohou o propojení s moderními digitálními technologiemi nechat jen zdát. Ale možná se blýská na lepší časy. Do robotizace či digitalizace již podle některých údajů investuje až 20 procent zemědělských subjektů v Česku. I díky dotacím rostou prodeje nových moderních traktorů, které umějí fungovat autonomně, sbírat a vyhodnocovat data.  Navíc i Evropská unie si pro nadcházející rozpočtové období 2021 až 2027 stanovila jako jeden z cílů podporu digitalizace zemědělství, takže lze očekávat i příslušné dotační tituly jdoucí tímto směrem.

Jaké praktické kroky přijmout?

V oblasti digitalizace se nevyplatí zaspat, protože pokud se aplikuje správně, může farmám a družstvům přinést výraznou konkurenční výhodu například v podobě vyšších výnosů, úspor na hnojivech či herbicidech, ušetřené pracovní síle… Naopak kdo bude konzervativně spoléhat na staré metody, může brzy ostatním jen dýchat na záda. Které praktické kroky tedy můžete vy jako čeští zemědělci udělat už nyní, abyste dostupných benefitů digitalizace využili naplno? Nejprve se podívejte na svou stávající zemědělskou techniku. Ideální stav je samozřejmě mít či si pořídit moderní stroje schopné pracovat s digitálními daty. Jde ovšem o nemalou investici. Nicméně i pokud je pro vás její výše nereálná, neházejte flintu do žita. I tak se vám naskýtají některé možnosti. Můžete si pro začátek pořídit jen několik senzorů, které budou na poli vyhodnocovat nejrůznější údaje. Jeden z nich vás může vyjít na deset až patnáct tisíc korun. Něco vás dále bude stát příslušný software, napojení a následný servis. To ale bude v první fázi všechno, nemusí tedy jít o nijak omračující investici. I ta vás ale může posunout výrazně dál. Senzory vám budou 24 hodin denně (na rozdíl třeba od dronů) vyhodnocovat důležité údaje týkající se půdy v jednotlivých sektorech pole, na čemž už se dá postavit řada analýz, díky nimž můžete například ušetřit na hnojivech, herbicidech či závlaze.

Netušené možnosti satelitních snímků

Později můžete na tento systém napojit i snímky vašich polí pořízené družicemi v programu Copernicus pro dálkový průzkum Země řízeném Evropskou unií ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou. Tyto snímky jsou k dispozici zcela zdarma! Navíc se také stále zlepšuje jejich rozlišení. Díky kvalitním satelitním snímkům si tak můžete listovat v podobě vašich polí den po dni, hodinu po hodině, zjistit, kdy začala nějaká plodina v části pole vadnout či jak se osvědčilo to či ono hnojivo a tak dále. Do svého digitalizovaného systému si také budete zaznamenávat výtěžnost a další údaje, později budete mít k dispozici historická srovnání jednotlivých sezon a podobně. Po kliknutí na dané pole v tabletu či notebooku se vám zobrazí veškeré údaje či analýzy. Dokonalou třešinkou na dortu, která může přijít hned nebo až někdy v budoucnu, pak bude napojit do systému i chytrou zemědělskou techniku jako traktor, kombajn a podobně, jež budou software samy zásobovat daty typu, kdy bylo co vyseto, kdy a kde se oralo, kdy a kde se práškovalo. Samozřejmostí je propojení této techniky a veškeré její činnosti s GPS.

Pozor na častý nešvar

Důležité je, abyste se po úspěšné aplikaci všech těchto kroků vyhnuli nešvaru, který je nyní častý například i u řady průmyslových firem. Ty často disponují nejmodernějšími stroji, které je zásobují spoustou dat, ale firmy s nimi dále nepracují. Prakticky založený český zemědělec se ale jistě postará, aby data o výtěžnosti jednotlivých sektorů pole za použití konkrétních hnojiv apod. skutečně přetavil do následných konkrétních kroků při stanovování další strategie. Takováto forma digitalizace zemědělství pak umožňuje naplno využít i zásad tzv. „precizního zemědělství“, tedy aplikace hnojiv či herbicidů dle heterogenity pozemků. Nyní se odhaduje, že v Česku se podle těchto zásad hospodaří jen asi na 5 procentech výměry zemědělských pozemků, což je pro české zemědělství škoda. Jednak z důvodů ekonomických, ale také kvůli udržitelnému rozvoji, o kterém slyšíme všude kolem a je leckdy vynucován přísnými restrikcemi. Přitom digitalizace zemědělství sama o sobě automaticky přinese i řadu ekologických benefitů, například menší spotřebu pesticidů. Další moderní vymožeností v zemědělství je i robotizace. Leckdo z vás možná slyšel o kulatých polích v Kalifornii obsluhovaných automatickými robotickými systémy. Ale roboti se dají využívat například i při pěstování ovoce či zelinářství nebo školkařství. Jsou schopni zajistit například pletí, sázení, okopávání, ale i sklizeň ovoce. To vše jsou tedy možnosti, které moderní technologie a digitalizace nabízejí v současné době českým farmám a družstvům. Své si v nich nepochybně najde jak malá farma, tak velký zemědělský kolos. Ale určitě se tyto novinky nevyplatí ignorovat.

#umělá inteligence

O umělé inteligenci se mluví již velmi dlouho, ale teprve v posledních zhruba dvou letech můžeme pozorovat skutečně zajímavý růst potenciálu jejího použití v průmyslu. Opravdu jde zatím pouze o potenciál, protože drtivá většina firem včetně těch největších podniků možnosti umělé inteligence nevyužívá naplno, některé ji dokonce nevyužívají vůbec. Jaké tedy jsou reálné možnosti umělé inteligence v průmyslu a výrobě a co by její vhodná aplikace firmám přinesla? V tomto textu se zaměřím na tři oblasti, které jsou podle mě při aplikování umělé inteligence v průmyslu nejslibnější a také jsou nejsnáze realizovatelné. Jde o prediktivní údržbu, procesní řízení výroby a počítačové vidění.

Prediktivní údržba

První z nich, prediktivní údržba, má podle mého názoru obrovskou budoucnost. Ze všech nástrojů umělé inteligence je také v průmyslu a výrobě nejsnáze realizovatelná. V českých továrnách zatím ale na moc příkladů její úspěšné aplikace nenarazíme. Výjimkou jsou některé velké automobilky, které prediktivní údržbu začaly zavádět zhruba před dvěma lety ve svých lisovnách a lakovnách. Co to prediktivní údržba je a jak přesně funguje? V každém větším průmyslovém podniku se nachází řada přístrojů, motorů strojů, výtahů a podobně. Každý mívá svou servisní knihu, kde je přesně určeno, kdy doplňovat olej, kdy promazávat řetězy, kdy měnit uhlíky, vyfoukat z motoru prach a podobně. Tyto intervaly místní údržbáři a techničtí pracovníci pravidelně dodržují, často se ale zjistí, že povinná výměna ložisek či uhlíků byla v daném čase zbytečná a předčasná, protože motor ještě vypadá prakticky jako nový. Například je u něj nastavený šestiměsíční servisní interval, jenže do toho přišlo období dovolených a ještě omezení daná covidem, a tak výkonnost dané linky spadla o 30 nebo 50 procent. Motor se tedy tolik neopotřeboval.

Jak pomáhají speciální senzory?

Tuto a podobné situace pomáhá řešit právě prediktivní údržba. Na motory strojů a další zařízení se umístí speciální senzory. Ty vyhodnocují otáčky motoru, rezonanci, teplotu a další veličiny. Senzory vám pomohou naměřit individuálně na každém motoru motohodiny, a tedy jeho reálné opotřebení. Není pak například potřeba měnit uhlíky podle intervalu daného v servisní knize, protože v danou dobu jsou spálené jenom z poloviny. Do systému také vždy zaznamenáte každý servisní zásah a stav jednotlivých dílů v daný okamžik. Umělá inteligence potom umí tato data vyhodnotit a porovnat s údaji indikujícími, jaké bylo v daném období vytížení příslušné linky. Výsledek pak aplikuje na všechna ostatní obdobná zařízení v továrně. Z dat je například zjevné, že v motoru, který byl o něco hlučnější a měl větší rezonanci, došlo po třech týdnech k prasknutí klíčového dílu a k poruše. Když se pak u některého ze stovek obdobných motorů strojů začnou objevovat podobné problémy, systém umělé inteligence vás na to upozorní a vy můžete udělat příslušný servisní zásah včas, než dojde k drahé poruše a dalším navazujícím problémům. Prediktivní údržba tak pomáhá podniku šetřit zdroje několika různými způsoby. Díky umělé inteligenci můžete prodloužit servisní intervaly a vyhnout se zbytečnému plýtvání náhradními díly a dalším materiálem. Když máte v továrně například tisíc motorů, jde už o obrovské ušetřené částky. Dále prediktivní údržba včas upozorní na možnou poruchu. A pomáhá šetřit skladové prostory, protože nemusíte mít tak velké skladové zásoby, respektive díky systému umělé inteligence daleko lépe odhadnete jejich nutné množství.

Procesní řízení výroby pomocí umělé inteligence

Druhou oblastí, kde lze v průmyslu a výrobě brilantně využít umělou inteligenci, je procesní řízení výroby. Nejnovější softwarové technologie zde mohou zajistit inteligentní vyhodnocování toku celého procesu výroby. Tato oblast je polem ještě více neoraným než výše zmíněná prediktivní údržba, pokulhávají v ní i mamutí výrobní podniky včetně automobilek. Jde totiž o dosti novou záležitost, navíc tento systém potřebujete nasadit komplexně na celou výrobu, což nemusí být jednoduchá záležitost. A jak to celé může vypadat v praxi? Ve většině průmyslových podniků funguje výroba po úsecích, kde se provádějí jednotlivé úkony, jak to ostatně vymyslel už Henry Ford blahé paměti. Jenže každý úsek vykonává svou činnost rozdílnou rychlostí. Ideální by bylo naplánovat tok produktu celou výrobou od začátku až do konce rovnoměrně. To je ovšem složité, protože například vysušit lak na autě trvá jiný čas než tam namontovat sedačku nebo do něj na konci nahrát software. A tak jednotlivé části linky jedou různými rychlostmi, což řeší zásobníky mezi jednotlivými úseky, v nichž se hromadí polotovary zpracované předchozím výrobním úsekem. Zásobníky také pomáhají se situacemi, kdy se v průběhu výroby nějaký úsek zpomalí nebo úplně zastaví. Například když dojde k nehodě, úrazu, rozbije se motor a podobně.

Lepší koordinace toku výroby

Velmi náročné ale je vyhodnotit správně momenty, kdy hrozí přeplnění jednotlivých zásobníků nebo naopak jejich úplné vyprázdnění. V praxi se to řeší koordinačními telefonáty mezi jednotlivými vedoucími výrobních úseků, respektive dispečery. Když máte plné linky a skoro plný zásobník, zavoláte například na lisovnu, ať si přehodí pauzu, aby se problém nekumuloval a neposílal se dál do výroby. Funguje to tak všude ve složitějších výrobních procesech, kde existuje více výrobních kroků, ať už jde o produkci ledniček nebo automobilů. A právě tady vám umělá inteligence může výrazně pomoci! Udělá totiž příslušné vyhodnocení a rozhodnutí ovlivňující plynulý tok výroby za vás. Systém umělé inteligence má perfektní přehled o stavu celého výrobního procesu v daný okamžik, ne pouze o jednotlivém výrobním úseku a maximálně jeho dvou sousedech, jako tomu je u vedoucích úseků či dispečerů. Ví, kolik je kde výrobků na lince, kolik přesně je kusů v zásobníku a jak zpomalení nebo zrychlení linky v některém z úseků ovlivní situaci. Takový systém tedy pak může dát pokyn příslušným úsekům, zda mají zpomalit či zrychlit, aby se tok výroby stabilizoval.

Řešení absence zaměstnanců

Umělá inteligence si také poradí se situacemi, kdy v některém úseku nepřijde do práce několik zaměstnanců. Díky elektronickým hodinám a dalším nástrojům má přesný přehled o počtu lidí na daném úseku v konkrétní okamžik a jednotlivé pokyny tomu pak přizpůsobuje. Ve velkých továrnách se může nacházet například až 900 pracovních stanic a k efektivnímu uřízení tak monstrózního systému může umělá inteligence velmi významně přispět. Nejlepší je nasadit toto inteligentní softwarové řízení výroby skutečně na celý výrobní proces, od navážení surovin na vstupu, až po finální výstupní kontrolu. Pak budete mít k dispozici skutečně komplexní data a tomu budou odpovídat i přesvědčivé výsledky.

Počítačové vidění

Poslední oblastí využití umělé inteligence v průmyslu, kterou zde zmíním, je počítačové vidění spojené s používáním takzvaných inteligentních kamer a softwarovým vyhodnocováním obrazu. Velmi využívaná je tato technologie typicky při kontrole kvality, například v potravinářství při kontrole samolepek či etiket na sklenicích a lahvích, zda nejsou nakřivo. Nebo v jiných odvětvích průmyslu ke kontrole laku, identifikaci vad povrchů a podobně. Funkční technologie počítačového vidění se v průmyslu používá delší dobu než ostatní dvě oblasti popisované výše, ale dlouho fungovala podobně jako řada jiných systémů umělé inteligence izolovaně, ostrovně. Až v poslední době vznikají větší propojené systémy, což je ostatně trend vlastní umělé inteligenci v průmyslu jako takové. Kromě kontroly kvality lze počítačové vidění využít například i k určování množství nějakého produktu či suroviny. Například lze jeho prostřednictvím snadno a rychle spočítat počet klád na pile či korbě nákladního automobilu. A příslušná technologie nalezne využití i při analýze využití servisních linek či skladů. Možnosti využití umělé inteligence v průmyslu a výrobě se tedy před námi otevírají obrovské. Prakticky každý větší přístroj v továrně dnes generuje nějaká data. A totéž platí o tak triviálních nástrojích, jako jsou pily pro truhláře. Nebo třeba o kombajnech. I ty dokážou produkovat data o své činnosti. Ze všech těchto zařízení můžeme získávat skutečně obrovské množství dat, jen málokterý podnik je ale umí efektivně využít. Pokud přemýšlíte, jak začít, zkuste začít rozvíjet jednu ze tří oblastí popsaných v tomto článku. A nebudete litovat.

#digitalizace #dotace

V příštím roce se českým průmyslovým firmám otevřou velké možnosti, jak za pomoci dotací pokročit v digitalizaci. Chystá se řada dotačních programů, kde budou k dispozici miliardy korun. Nemá ale smysl usilovat o dotaci pro dotaci, hlavní je skutečná smysluplnost daného projektu pro rozvoj firmy a odhodlání vedení společnosti se do digitální transformace alespoň v menším měřítku pustit, i kdyby dotace nedopadla. Jak na to a jaké dotační možnosti lze doporučit? Digitalizace se dá definovat velmi jednoduše: vyhoďte papíry a propojte ve firmě za pomoci vhodných IT řešení všechno se vším. Výsledkem takto provedené integrace dat a digitalizace bude, že se prakticky na jeden klik dostanete k jakýmkoliv informacím z celé firmy a ty můžete dále analyzovat a interpretovat. Díky tomu odstraníte neefektivitu a ušetříte náklady. Jak to ale všechno zaplatit? Jednou z možností je využití nejrůznějších dotačních programů. Těch ovšem existuje tak velké množství a figuruje v nich tolik různých subjektů, že se v nich detailně vyzná jen pár set lidí v Česku a typická středně velká či menší průmyslová firma má jen malou šanci bez rady zvenčí uspět. Přesto i představitelům těchto firem nebude na škodu seznámit se alespoň se základními možnostmi v této oblasti. Byla by totiž škoda právě nyní ignorovat obrovské finanční prostředky, které se brzy budou nabízet.

Jak je to s operačními programy EU?

Za asi nejvýznamnější z dostupných dotačních zdrojů na digitalizaci se dají považovat operační programy EU. Právě nyní končí takzvaný program OPPIK (Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost), který byl určen pro programové období 2014-20 a nevyužité prostředky z něj byly k dispozici i během roku 2021. A to mimo jiné na takzvaný program „Digitální podnik“. Nyní začíná nové programové období EU 2021-27, které na úkor například infrastruktury klade daleko větší důraz právě na digitalizaci (a na zelené technologie). V jeho rámci se chystá program OPTAK (Operační program Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost). Stejně jako OPPIK bude i OPTAK v gesci Ministerstva průmyslu a obchodu a během šesti let mezi české podniky rozdělí téměř 80 miliard korun. V rámci něj se budou vypisovat nové výzvy na program Digitální podnik. Ty zřejmě přijdou už v první polovině roku 2022, určitě se tedy vyplatí sledovat novinky v tomto směru na webu ministerstva nebo jemu podřízené Agentury pro podnikání a inovace (API), která tyto dotační programy administruje.

Další EU dotace

Kromě zmíněných operačních programů EU administrovaných z Prahy existují další evropské dotace, které si administrují přímo jednotlivé centrální orgány Evropské unie. Tam se žádosti podávají úplně jiným způsobem, vše je v angličtině a rozhodují zahraniční hodnotitelé. Obří projekty v řádu milionů euro se dají řešit například v rámci „Horizon Europe“, což je klíčový program EU pro financování výzkumu a inovací. V jeho rámci existuje i klastr „Digitalizace, průmysl a vesmír“ a některé další, které mohou být relevantní pro digitalizaci v průmyslu. U tohoto programu se vyplatí podat žádost společně s některou českou vysokou školou. Existují také některé další relevantní centrální programy, zaměřené například na umělou inteligenci či projekty Evropské vesmírné agentury (například na sbírání odpadků z vesmíru). Každá grantová agentura vám řekne, že uspět v těchto programech je velmi náročné, byť například některým brněnským firmám se to podařilo. Ohledně detailů zmíněných programů se mohou firmy poradit například se subjekty typu Jihomoravského inovačního centra či jeho obdob z jiných regionů.

Národní plán obnovy (NPO)

Ještě dříve než výzvy z výše zmíněného programu OPTAK můžeme podle posledních zpráv očekávat výzvy založené na takzvaném Národním plánu obnovy. Sestavila jej vláda na základě konzultací s Evropskou komisí. Jeho hlavním účelem je pomoci jednotlivým státům vypořádat se s následky epidemie Covid-19 a i do budoucna pomoci jejich ekonomikám lépe se podobným hrozbám bránit. V rámci NPO bude pro Česko k dispozici 190 miliard korun. Projekty v rámci tohoto programu se budou vyřizovat nejpozději do konce roku 2023 a dotace bude muset být vyčerpána do konce roku 2026. Již na přelomu roku se dá očekávat první výzva zaměřená právě na digitální transformaci podniků. Určitě se tedy firmám vyplatí sledovat webové stránky Planobnovycr.cz. Jinak co se týče dalších webových zdrojů, obecně lze doporučit také občas zavítat na web Countryforfuture.com nebo DotaceEU.cz, kde se dozvíte další informace o dotacích.

Další dotační možnosti

Kromě výše uvedených dotačních titulů existují ještě některé jiné specifické alternativy. Například na vzdělávací aktivitu zaměstnanců spojenou s digitalizací lze využít program administrovaný Úřady práce a nazvaný „POVEZ II – Podpora odborného vzdělávání zaměstnanců II“. Jde ovšem jen o dotace v řádu statisíců a je s nimi spojeno velké množství administrativy a nesjednocená metodika vyhodnocování jednotlivých Úřadů práce. Pokud jde váš digitalizační projekt napojit na environmentální témata, pak je možné se rovněž ucházet o některou z dotací v gesci Ministerstva životního prostředí. Technologickým start-upům lze určitě doporučit navštívit webové stránky CzechInvestu a podívat se tam na různé pro ně určené podpůrné programy. CzechTrade zase podporuje účast firem na veletrzích či mezinárodních konferencích, třeba právě na těch zaměřených na digitalizaci. Zajímavou státní podporu aplikovaného výzkumu a vývoje poskytuje také Technologická agentura ČR.

Jak k dotaci přistupovat?

Jak bylo naznačeno výše, firma by měla mít předtím, než začne uvažovat o konkrétním dotačním titulu, jasný cíl: posunout se v digitalizaci tím a tím směrem, inovovat, nakoupit nové stroje, lépe využít big data, udělat propracovaný online konfigurátor a podobně. A v ideálním případě by na tento cíl měla mít připravené vlastní finanční prostředky. Projekt na digitalizaci pak může mít vypracovaný ve skromnější a ve velkorysejší variantě. Pokud klapne dotace, přijde ke slovu velkorysejší varianta, která umožní nakoupit více strojů či využívat big data v mnohem masivnějším měřítku. Jako případ mohu uvést jednu firmu z řad našich klientů, která začínala se skromným vlastním rozpočtem 800 tisíc korun, a nakonec v průběhu dvou let získala dotaci 26 milionů. Stál za tím právě propracovaný projekt s jasnou vizí digitalizace. Firmám se také určitě vyplatí najít si někoho, kdo vám pomůže a poradí jak s projektem digitalizace, tak se samotným podáváním žádosti o dotaci, protože ani jedno není jednoduchá záležitost. Samotné získání finančních prostředků pak už paradoxně nebude takový problém, protože jak je zjevné z informací výše, k dispozici budou v nejbližším období opravdu obrovské finanční prostředky.

#digitalizace

Přemýšlíte, jak ve vašem městě či obci vylepšit údržbu zeleně a parků? Jednou z cest je určitě digitalizace. Třeba v ní stojíte úplně na začátku, nebo jste se už touto cestou postupně vydali a říkáte si, jak efektivně dál. Následující text se vám pokusí pomoci a shrne možnosti, které v tomto směru nabízejí nejmodernější technologie. Obecně se dá říct, že zrovna v oblasti údržby parků a městské zeleně v Česku digitalizace a automatizace oproti jiným oborům už docela postoupily. I v menších městech můžeme v parcích zahlédnout autonomní „futuristické“ sekačky vybavené GPS, které se samy projíždějí po trávníku. Automatická závlaha také není žádnou výjimkou. A leckterý český park je prošpikován kamerami. To ale neznamená, že je na tomto poli všechno dokonalé. Hlavním kamenem úrazu je, že těmto jednotlivým systémů často absolutně chybí propojenost. Jde o jednotlivé výstřely do tmy. Přitom investice do nich by se zhodnotila daleko více, kdyby celá péče o městskou zeleň byla integrována do jednoho digitálního systému.

Začněte digitální mapou

Jak by se mělo v takovém případě postupovat? Každému městu bych doporučil začít tím, že si udělá digitální mapu své zeleně a parků. Existují na to obdobné nástroje, které v průmyslu slouží pro vytvoření takzvaného „digitálního dvojčete“. Pak si do této online mapy zanesete informace ohledně závlahy, výsadby zeleně, stavu stromů či lamp, laviček a tak dále. Výsledkem bude, že do budoucna získá kdokoliv k tomu kompetentní několika kliky informace o jakékoliv části parku, a to například až do úrovně detailů o jednotlivých stromech. Bryskně tedy zjistíte informace, kdy proběhla u jednotlivých dřevin odborná arboristická kontrola, kdy se naposledy natírala ta která lavička, kdy probíhala výsadba konkrétních záhonů či kdy se měnily žárovky v lampách v parku a kolik to stálo. Přes digitální mapu budete velice snadno schopni ovládat například i závlahu. Když se tak v některé části parku bude konat kulturní či sportovní akce, stačí příslušné sektory závlahy vypnout odkudkoliv online místo manuálně na místě.

Propojení s kamerami

Pokud vše propojíte i s kamerovým systémem, dozvíte se během vteřiny, které koše je potřeba vyvézt či která část parku je nejfrekventovanější, a zasloužila by si tak třeba více investic. Své využití celý systém najde i na podzim a v zimě. Můžete v něm vést kompletní historii solení chodníků či jejich štěrkování proti skluzu, kontrolovat kvalitu úklidu spadaného listí či dohlížet na brigádníky nebo pracovníky na veřejně prospěšných pracích. Alternativou kamer mohou být senzory, které například změří, kolik lidí za den využívá lavičku nebo jak je na tom daný odpadkový koš. Senzory vyjdou dráže než kamery, na druhou stranu tolik nenarušují soukromí návštěvníků parku. Ve svých lavičkách je využívá například Paříž. Jiný typ senzorů se zase dá použít pro monitorování půdy v parcích včetně její teploty, vlhkosti, nebo dokonce i pH. Podobné systémy nalezneme na polích, v parcích je však jejich použití náročnější kvůli větší variabilitě terénu, výsadby a podobně. K použití je tak lze doporučit spíše na větších travnatých plochách typu pražské Stromovky, kde například dokážou měřit a regulovat efektivitu závlahy.

Další oblasti využití digitalizace

Výhoda digitalizovaného systému se ukazuje i při jednání s dodavateli. Na základě digitální mapy parku jim snadno určíte a rozdělíte, které plochy posekat či kde zkontrolovat stromy. Do systému můžete zapojit i aktivní místní občany, kteří budou do příslušné obecní aplikace nahrávat například fotografii černé skládky v rámci městské zeleně či rozházeného kontejneru. Moderní technologie nabízejí i řešení týkající se vodních ploch. V některých městských parcích jsou umístěny vodotrysky a kašny, v nichž není žádoucí koupání návštěvníků, tento zákaz je ovšem často porušován. Stačí vodní hladinu zajistit velmi laciným senzorem, který nebude reagovat na běžné vlnění hladiny, ale spustí alarm, pokud do vody například spadne dítě, skočí pes nebo se v ní bude někdo koupat. Systém je zároveň možné propojit se zajištěním fotografie z kamery, informováním Městské policie a podobně.

Satelitní systémy

K využití v rámci monitoringu městské zeleně se nabízejí také satelitní systémy. Snímky z evropských družic jsou nyní k dispozici zdarma a můžete za jejich pomoci například sledovat v čase, jak rostou stromy v parku, jak moc už opadalo listí, jak v létě vysychají travnaté plochy a tak dále. Tyto snímky ovšem zatím nemají tak velké rozlišení, aby byly schopny rozpoznat například to, že schne jen jeden strom v parku. Pro tyto účely lépe poslouží výše zmíněné senzory. Navíc satelitní technologii může limitovat zamračené počasí či smog. Své místo v celém digitálním mixu ale určitě má. Dnes se hodně hovoří o Smart Cities, často ovšem zůstává spíše u proklamací nebo jsou jednotlivé „smart“ realizace spíše jakýmsi marketingovým výkřikem. Právě v oblasti digitalizace údržby parků a městské zeleně se vám ale nabízí možnost zvolit skutečně chytrá a moderní řešení, která nemusí být jen futuristickým snem, ale stanou se vašim každodenním pomocníkem.

#digitalizace #zdravotnictví

Digitalizace a digitální transformace mění řadu oborů a výjimkou není ani zdravotnictví. V Česku jsou výsledkem například elektronické recepty či neschopenky. Senátem také nyní čerstvě prošel zákon o elektronizaci zdravotnictví, který zjednoduší další elektronickou komunikaci mezi pacientem a lékařem a mezi lékaři navzájem. Začíná se tu také testovat uměla inteligence v diagnostice. Digitalizace nepochybně bude pokračovat a brzy přinese další velké změny. Jaké jsou tedy nyní hlavní trendy digitální medicíny a jaké další můžeme očekávat v blízké budoucnosti?

Umělá inteligence pomáhající s diagnostikou rakoviny a dalších nemocí

Velká výhoda umělé inteligence je, že dokáže analyzovat obrovské objemy dat. A právě daty je dnes řada lékařů zavalená, přičemž někdy může být jednoduché v jejich záplavě něco přehlédnout, hlavně při prvních příznacích komplikovanějších onemocnění. Systém umělé inteligence založený na strojovém učení může lékaře upozornit, že je něco špatně a měl by udělat další vyšetření. Příkladem může být třeba rakovina tlustého střeva. Varuje před ní takzvaná digitální predikce, která například v rámci výsledků krevních testů zkombinuje několik na první pohled zatím ne příliš nápadných hodnot. Doteď systém v tomto často spoléhal čistě jen na lidský faktor lékaře se všemi omezeními s tím spojenými. Brzy již vzorky sebrané anonymizovaně u desetitisíců pacientů včetně těch, u nichž později rakovina skutečně propukla, umožní efektivní vyhodnocování každého případu ze strany umělé inteligence. Rakovina tak může být odhalena mnohem dřív. Celý systém je zatím v plenkách, ale probíhá k němu řada studií a jeho brzký nástup do praxe je velmi reálný.

Inteligentní našeptávač lékařům

Umělá inteligence může obdobně pomáhat třeba s vyhodnocováním rentgenových snímků. Takový systém ostatně nyní testuje na svém mamografickém pracovišti FN Bulovka. A existuje i software, který dokonce dokáže předpovědět onemocnění typu cukrovky nebo deprese jen na základě analýzy facebookových postů daného uživatele. To je trochu extrém, ale na základě analýzy velkých objemů dat se skutečně dají v medicíně dělat zázraky. Ostatně Google dokázal podle studie publikované v časopise Nature již před třemi lety předpovědět riziko úmrtí daného pacienta v nemocnici lépe než dlouhodobě vyzkoušené vnitřní systémy samotné nemocnice. Činil tak opět na základě automatizované analýzy zdravotnické dokumentace od obrovského množství pacientů. Ideálním výstupem tohoto a všech podobných systémů bude jakýsi digitální inteligentní našeptávač, který dokáže lékaři v každém okamžiku na základě všech dostupných dat poradit a stane se tak dalším kvalifikovaným zdrojem, na kterém lékař založí svá rozhodnutí.

Zdravotnická dokumentace dostupná online

Nyní nejsou výsledky jednotlivých vyšetření mezi lékaři a zdravotnickými zařízeními automaticky sdíleny, pacient si často musí nosit lékařské zprávy s sebou v papírové podobě a některá vyšetření či testy jsou mu na jednotlivých pracovištích prováděna opakovaně. To vše je velmi drahé pro systém a přináší to i větší zátěž a stres pro pacienta. Navíc pro nového lékaře je pacient často nepopsaný list, nemá dostatek informací o jeho zdravotní historii, a roste tak riziko, že se něco zanedbá. Vše nyní ale v Česku směřuje k postupné digitalizaci dat, která by tyto problémy měla pomoci řešit. Výše zmíněný zákon, který právě prošel Senátem, znamená pro poskytovatele zdravotní péče povinnost elektronicky sdílet data nejpozději do roku 2026, což bude znamenat obrovský skok směrem k elektronickému zdravotnictví. Obdobný systém elektronického záznamu pacienta ostatně funguje od letoška například v Německu, najdeme jej také v některých kanadských regionech a v dalších zemích.

Digitální náramky sledující zdravotní stav

Velmi rychle postupují kupředu také systémy různých náramků či hodinek, které sledují a vyhodnocují data pacienta jako srdeční tep, intenzitu pohybu, kvalitu spánku, příjem tekutin, pocení, momentální pozici náramku a podobně. Takový digitální náramek umí pacientovi připomenout léky, upozornit ho na změnu stavu či dát zprávu rodině nebo ošetřovatelskému personálu například o pádu pacienta. Nedocenitelné je to třeba u nemocí jako Alzheimerova choroba, kdy náramek dokáže předpovědět nástup záchvatů či zhoršení onemocnění. V Česku nyní probíhají pilotní projekty, které podobné náramky testují i u epileptiků. Všechny tyto systémy se postupně velmi pravděpodobně stanou standardem ve zdravotně-sociální péči. Jejich zajímavou obdobou v lůžkové péči pak jsou „inteligentní“ lůžka, která jsou například přes wi-fi připojena na nemocniční informační systém a konstantně snímají a vyhodnocují stav pacienta, riziko vzniku proleženin a podobně.

Telemedicína

Telemedicína hledá co nejefektivnější způsoby, jak sledovat zdravotní stav pacienta na dálku, aniž by pacient musel docházet do ordinace lékaře. V méně geograficky kompaktních zemích, než je Česko, se tento systém rozvíjí již řadu let, u nás se o něm začalo více uvažovat během covidu-19. Nejde jen o konzultace s lékařem po telefonu či přes videohovor. Skutečné možnosti telemedicíny do budoucna spíše vystihuje například aplikace v telefonu, s jejíž pomocí si při podezření na angínu vyfotím mandle, k tomu si doma odeberu CRP a digitálně změřím teplotu. To vše se odešle lékaři do elektronické karty a lékař mi pak pošle elektronický recept na antibiotika. To vše by bylo technologicky realizovatelné už teď, rozvoj telemedicíny je tak v Česku spíše otázkou legislativy, protože zatím chybí potřebné zákony, byť některé projekty typu vzdáleného sledování kardiologických pacientů tu už běží. Například ve Francii či Německu je tato péče již běžně hrazena ze systému zdravotního pojištění. Další technologický rozvoj telemedicíny umožní rychlé pokroky na poli „inteligentních“ kamer, které dnes umožňují rozpoznat rozšíření zorniček, prokrvení obličeje i řadu dalších aspektů týkajících se momentálního zdravotního stavu. Možná je tak jen otázkou času, kdy nutnost osobní návštěvy ordinace bude jen vzpomínkou na minulost.

#digitalizace

Papíry, papíry a zase papíry. Řada (nejen) výrobních firem v Česku se v nich v rámci svých procesů stále topí. Dělník přijde na směnu, dostane papír, tam má napsanou normu. Nafasuje si materiál, opět k němu dostane papír. Pak si dělá celou směnu čárky ohledně zpracovaných kusů. Konečný stav pak zase zaznamená na papír. Desítky, stovky a tisíce lejster putují výrobou sem a tam. Je s tím spojena řada zřejmých nevýhod. Jde to i jinak? Nebo je digitální bezpapírový provoz jen nerealistickou a předraženou utopií? Měly by na něj firmy zapomenout a držet se klasiky? O digitalizaci a odstraňování papírové byrokracie se v českém průmyslu hodně mluví. Realita je ale jinde. Plně digitalizovaná výroba v ČR neexistuje, a to ani například v těch nejmodernějších závodech výrobců automobilů v Česku. Výkaznictví, mzdové záležitosti, docházka, sledování výkonnosti v provozu, tam všude lze poměrně snadno zavést digitální řešení, ale ne vždy se to děje. Můj kvalifikovaný odhad zní, že sofistikovanější digitální čtení dat v Česku využívá jen asi 5 procent výrobních firem.

Jak vypadá digitalizovaná továrna?

Samozřejmě také záleží, co si kdo představí například pod pojmem digitalizovaná továrna. Někdo by tak označil firmu, kde fungují byť jen elektronické píchačky nebo zapínání stroje čipem. Jenže tyto záležitosti jsou triviální v porovnání s tím, jak může digitalizace běžnou továrnu opravdu změnit. A nemusí jít hned o výrobu Tesly, která by se dala označit za jakýsi světový svatý grál digitalizované továrny. Tam s mírnou nadsázkou skutečně platí, že na jedné straně vkládáte suroviny a na druhé vám vyjíždějí hotová auta. Vše je digitální, moc papírů s razítky byste tam nenašli. Jenže k takové absolutní změně byste potřebovali postavit továrnu na zelené louce. K efektivní bezpapírové digitalizaci leckdy stačí mnohem méně. Představte si situaci s dělníkem popsanou na začátku. V digitalizované verzi by celý příběh vypadal jinak. Dělník přichází k jednomu ze dvou tabletů-terminálů nainstalovaných napevno v blízkosti 10 frézek. Rychle nakliká svůj kód. Odklikne, že nafasoval surovinu a začíná pracovat. Žádné čárky si nedělá, zpracované kusy se počítají automaticky. Stejně tak i konečný stav na konci dne.

Vše online v reálném čase

Mistři ani manažeři v takovém případě nečekají na to, až se jim z výroby sejdou všechna lejstra, která navíc mohou obsahovat řadu úmyslných či neúmyslných nepřesností a zkreslení. Vše vidí online v reálném čase. A to na úrovni celého podniku, jednotlivých pracovišť i individuálních pracovníků. Vedení si velmi snadno udělá jakoukoliv analýzu výroby, její produktivity, slabých článků. A to jak co se týče momentální situace, tak i zpětně do minulosti. Nakoupili jste třeba zkušebně nové frézy s diamantovými hlavami? Velmi rychle si ověříte, jak se osvědčily, jak napomohly produktivitě a zda se vyplatí je koupit do celé výroby. Připadá vám, že mistr jednoho z úseků vám podává nepřesné informace a že někteří z jeho lidí nepracují, jak by měli? Několika kliknutími zjistíte, kde je pravda. Celá továrna se pak dá snadno řídit, kontrolovat a analyzovat de facto ve stylu počítačové hry.

Bagry a lejstra

Podívejme se na jiný příklad, tentokrát ze stavebnictví. Vezměme si třeba takové bagry. Používají je samozřejmě stavební firmy, existuje i řada půjčoven. Moderní bagry dnes už umožňují digitální sběr řady dat – jestli je zapnutá hydraulika, jestli je bagr nastartovaný, zda zvedá nebo nezvedá zátěž, jestli se otáčí, kdy bylo naposledy doplněno palivo … Jenže firmy těchto možností v praxi jen málokdy využívají. Opět dávají přednost starým dobrým papírům. Takovým papírem je pak vybavený každý bagrista. Zaznamenává tam, odkdy dokdy bagroval, kde přesně, co za daný den udělal a tak dále. Jenže podobně jako u výrobních firem platí, že papír snese vše. Dochází k řadě nepřesností a zkreslení. Papír se navíc vrátí majiteli firmy například až za měsíc v hrozném stavu, protože se na něm mezitím svačilo, spadl do bláta, někdo na něj šlápl a kapal na něj olej. Ale co je nejhorší – z pohledu kontroly a analytiky je takový „papírový“ systém například majiteli půjčovny s bagry či stavební firmy prakticky k ničemu.

Eliminace podvodů

Přitom by stačilo, aby byl v každém bagru k dispozici malý tablet nebo PDA. Bagrista nebo mistr by do něj vždy zadali individuální kód a pak už se všechno zaznamenává automaticky za pomoci dat z bagru a GPSky. Majitel se tak zbaví papírů, může vše sledovat prakticky v reálném čase a má špičkový přehled o využití bagru, efektivitě pracovníků a v neposlední řadě o tom, jestli se ho někdo nesnaží podvést. V některých půjčovnách bagrů totiž například docházelo k praktikám, kdy personál půjčil některý z bagrů na den zadarmo kamarádovi a podobně, což samozřejmě při dnešních cenách půjčovného v řádu tisíců na den způsobovalo firmě velké ztráty. Tyto podvody jsou s digitalizovaným systémem nemožné. Podobně efektivně může digitalizace fungovat například u stavebních firem. Majitel snadno zjistí, že na nějaké stavbě byly zbytečně alokovány dva bagry, když by bohatě stačil jen jeden. Může efektivněji kontrolovat personál, a navíc bude jeho firma kryta i proti nejrůznějším obviněním za způsobenou škodu. Vůbec totiž není výjimkou situace, kdy se dvě stavební firmy, které v různých časech pracovaly na některém obřím stavebním projektu, navzájem obviňují, která z nich zničila datový kabel nebo narušila trubky na vodu. S digitalizovaným systémem bude rychle jasno, kdežto z papíru byste takové údaje luštili jen velmi obtížně. A takové detektivní pátrání by bylo dosti časově náročné. Dále si například můžete ke lžíci bagru nechat namontovat kameru, což tyto záležitosti dále usnadní. To vše kromě odstranění zbytečných a neefektivních papírů šetří čas, peníze, eliminuje byrokracii, přináší rychlý a přehledný systém nebo například také zlepšuje výkaznictví klientovi v oblasti víceprací.

Selhání papírového výkaznictví

Podobně to funguje i v oblasti managementu skladů. Opět platí, že systém papírového výkaznictví je náchylný k nepřesnostem, byrokracii, průtahům a podvodům. Například jednoho našeho klienta jsme přesvědčili k digitalizaci jeho skladového systému. Zaměstnával vedoucí skladu, která pod sebou měla 25 pickerů. Část z nich byla velmi neefektivních, před prací dávali přednost cigaretě za halou. Šéfová ale chtěla mít klid, a tak zpracované kusy vždy víceméně rovnoměrně rozprostřela mezi všech 25 pracovníků. Majitel věřil jejím papírovým výkazům, a tak mu vycházel malý průměr zpracovaných kusů na osobu. Myslel si, že tudíž potřebuje zaměstnat více lidí, jenže ti už by se mu nevešli do stávající skladové haly. Zvažoval tak, že draze vybuduje halu novou. Jenže když se odstranily papíry a rozběhla se digitalizace fungování celého skladu, ukázalo se, že problém je jinde. Efektivně pracovalo jen asi 10-15 % zaměstnanců a vedoucí je kryla.

Místo 25 stačilo 10

Závěr zněl, že místo 25 pickerů jich bude stačit 10 a žádná další hala se stavět nebude. Nový digitalizovaný systém stál majitele cca 1,5 milionu Kč, což se mu zpočátku zdálo drahé, ale brzy změnil názor, protože se mu tyto peníze velmi rychle několikrát vrátily na mzdových nákladech a úspoře za zbytečnou stavbu. Pokud bychom měli shrnout závěry ze všech třech uvedených případových studií, tak bezpapírové a digitalizované fungování ve výrobě či stavebnictví rozhodně není utopie, ale velmi efektivní realita. Nejlepším receptem je za mě začít sběrem kompletních dat z továrny či firmy od začátku až do konce pomocí digitálních procesů. Může jít o data z robotů, skladových systémů, z píchaček, z elektromotorů (například jestli se přehřívají, nebo ne), počet kusů zpracovaných daným dělníkem, rychlost výrobní linky a tak dále. Dalším krokem je pak digitální integrace těchto dat a absolutní vynechání papírových procesů. A následná analýza a vyhodnocení dat včetně přijetí konkrétních praktických kroků. Někdy i očistně radikálních, jako to udělali ve skladech zmíněných výše. Možná to zní složitě, ale v praxi je to jednoduché a krátkodobé i dlouhodobé výsledky budou nepřehlédnutelné. Hromady pomačkaných, popsaných papírů s razítky pak uvidíte už jen v nočních můrách.